به نام دوست
سلام به دوستان خوب و عزیز
در این یک سال، لحظه های خوب زیادی را در کنار شما تجربه کردیم. دوست داشتیم امتحان و آزمون را هم بهانه ای بدانیم که باز هم در کنار هم، لحظات خاطره انگیز، دوست داشتنی، و پر از نشاط یاد گرفتن را تجربه کنیم. به تمام چیزهایی که در فیزیک و آموزش آن مهم بود فکر کردیم؛ به آموزشهایی که در کلاس دادیم، به روند رشد شماها ... در نهایت تصمیم گرفتیم مانند ترم گذشته، امتحان این ترم را نیز در دو بخش تئوری و عملی برگزار کنیم.
۱. در بخش تئوری، با یک آزمون معمولی و عادی روبه رو خواهید شد. این آزمون ساده، بیشتر بر یادگیریهای شما در طول سال (و نه محفوظات شما) تکیه دارد. زمان این آزمون، یک ساعت خواهد بود. ( به هیچ وجه نگران نمره نباشید! سابقه نشان دادهاست که میانگین بچهها در این آزمونها بالاست J)
این آزمون از مباحث ترم دوم برگزار خواهد شد. مهمترین منابع برای این آزمون، کتاب درسی آموزش و پرورش، جزوات داده شده در کلاس و یادآوری گفتگوهای انجام شده در کلاس است. اگر سر کلاس با تمرکز حضور داشتید، مرور و بررسی کلی مفاهیم موجود در جزوات کفایت میکند و نیاز به بررسی جزئی و زمانگذاشتن زیاد نیست.
در این آزمون سؤالات مسئلهای (محاسبهای) به صورت ساده و ابتدایی و فقط از بخشهای: همدمایی – تغییرات دما در اثر گرما خواهد بود.
۲. در بخش دیگر، آزمون به صورت گروهی و عملکردی برگزار می شود. تا ساعت ۲۱ امشب، زمان دارید که به گروههای سه نفرهی دلخواه تقسیم شوید و در وبلاگ اعلام کنید. طبیعتاً اگر افرادی باشند که تا زمان مقرر گروه خود را ارائه نکرده باشند، به صورت تصادفی در گروه قرار خواهند گرفت. در روز آزمون به هر گروه برگه ای داده می شود و از آنها خواسته می شود که روندی را که در آن برگه توضیح داده شده است، دنبال کنند. شما باید خوب فکر کنید، به خوبی از دانش همدیگر استفاده کنید، آزمایش طراحی کنید و در نهایت وسیله مطلوب را بسازید و ساخته خود را آزمایش کنید و نتیجه را تحلیل کنید.
راستی! برای روز آزمون، لطفاً وسایل زیر را از خانه همراه خود بیاورید: قیچی – کاتر – چسب نواری
در ادامه توضیحاتی در مورد چرایی و نگاه ما به آزمون عملکردی آمده است که خواندن آن دور از لطف نخواهد بود.
آزمون:
شک نداریم که راجع به آزمون زیاد شنیدهاید و تجربههای تلخ و شیرین زیادی در مورد آن داشتهاید. از آنجایی که قرار است آزمون فیزیک امسال آزمون شیرینی برای شما باشد، شاید این توضیحها به کارتان بیاید.
شاید بتوان آزمون را هم به دو مدل تقسیم کرد. در مدل اول تواناییهای گذشته ی آدم سنجیده می شود و معلوم می شود هر کس چه چیزهایی را بلد هست یا نیست. در بیشتر این آزمونها سؤالاتی مطرح میشود که در موضوعات کاملاً خاص، دانش افراد را اندازه می گیرند. بیشتر این آزمونها بر حافظه ی افراد تأکید دارند. یک متنی را باید حفظ کنی و در آزمون به سؤالات پاسخ بدهی. در برابر این آزمونها، همه ی افراد (حتی با ویژگیهای متفاوت) یکسان هستند.
اما در مدل دیگر، نگاه آزمون رو به آینده است. توانایی یادگرفتن افراد سنجیده می شود. این آزمونها بر رفتار افراد در موقعیتهای جدید و نه تکراری تأکید دارند. این آزمونها بیشتر از آنکه به پاسخها بیندیشند، به نحوه ی رسیدن به پاسخ می نگرند. شاید یک پاسخ نادرست که از یک راه حل خلاقانه به دست آمده باشد ارزش بیشتری داشته باشد.
مشارکت، کار گروهی، تلاش خستگی ناپذیر، نشاطِ حل مسأله و ... موضوعاتی هستند که به اندازه ی دانش مورد آزمون اهمیت پیدا می کنند. در بیشتر این آزمونها، موقعیت های چالش انگیزی خلق میشوند و ممکن است عملکرد آدمها در این آزمونها با هم متفاوت باشد.
یکی دیگر از فرقهای این دو نوع آزمون این است که در اولی، آدمهایی از بیرون سواد آدم را ارزیابی می کنند و همانطور که گفتیم هر چه هست مربوط به گذشته ی شماست؛ حال آنکه در مدل دوم، قضاوتهای درونی خود فرد و گروه اهمیت بیشتری پیدا می کند و این حسهای درونی، راهی است به سوی آینده.
آزمون شما هم همین جوری است. در کنار سواد فیزیکی شما، رفتار و مهارتهای شما در موقعیتی جدید اهمیت پیدا می کند.
فکر می کنیم این آزمون تجربه ی جالبی برای شما خواهد بود. اگر شما فقط به حافظه ی خودتان تکیه نکنید و بتوانید آدم خوش فکر و خوش اخلاقی باشید، روز آزمون به شما خیلی خوش خواهد گذشت. J