یه خدا قوت به همگی بابت هفته ای که گذشت و هفته ای که در پیش دارید. تازه داریم، کم کم، کم کم، مزه درس خوندن تو حلّی رو می چشیم. از این کارآزمون به اون کارآزمون! از این برنامه به ...! انشاالله این سومین کارآزمون رو هم که کارآزمون دروس علوم انسانی هست رو به خوبی سپری کنید. جهت یادآوری و ... ی سری توضیحات راجع به کارآزمون در ادمه میاد، فقط؛
قبل از شروع ایمیل مشاور و مسئول پایه خوبمون، جناب آقای باقری رو می نویسیم که اگه حرفی و صحبتی و درددلی و ... بود بتونید تو فضای مجازی با ایشون مطرح کنید:
در مدرسۀ علّامه حلّی سه و در گروه علوم انسانی و هنر مرکز از ابتدا بر آن بودیم تا در طرح درسها، علاوه بر تاکید بر موضوعهایی که بیشتر برای دانش آموزان مفید فایده خواهند بود، از روشهای آموزشی نوینتر و جذّابتر بهره ببریم. علاوه بر اینها ما بر این عقیده بوده ایم که سنجش یادگیری دانش آموزان نیز، فقط از یک راه همیشگی(کلیشه ای) و مشخص محقّق نمی شود. بنابراین از ابتدای تشکیل این گروه، تصمیم گرفتیم تا در آزمونهای پایانی نیمسال نخست، یک شیوۀ سنجش کاراتر و مفیدتر را به کار ببندیم.
یکی از شیوه هایی که به نظرمان برای ارزشیابی مناسب تر آمد، برگزاری آزمون در قالب "کار آزمون" است. کارآزمون در کنار سنجش میزان اطلاعات و همچنین فهم دانش آموز از درس، در محیطی لذّت بخش وی را با کاربرد هایی از آنچه خوانده است آشنا می کند و مطالبی آموزنده و تکمیلی را به وی می آموزد. از نگاه ما امتحان خود می تواند در ادامه ی آموزش و مکمّل آن باشد، بدین صورت که دانشآموزان می توانند حین فعالیّت در کارآزمون در کنار محک زدن توانایی ها و علم خود، نکاتی جدید و ابعادی نو را نیز بیاموزند.
آنچه ما در مدرسۀ علامه حلی سه برای رسیدن به آن برنامه ریزی و تلاش می کنیم، ارزشیابی رشد محور است. مفهومی که وحدت بخش برنامه های مدرسه در فرایندهای ارزشیابی هایی از دانش آموز است. کارآزمون به طور خاص از چند منظر، ما را به سمت ارزشیابی رشد محور، سوق می دهد:
1. ارزیابی جامع از ابعاد یادگیری
2. پرهیز از رقابتهای استرس زای بین فردی
3. بالا بردن انگیزش درونی برای رشد و یادگیری
4. خروج از امتحان محوری به عنوان مبنای نظام ارزشیابی سنتی(در این گزاره، امتحان به معنای کلاسیک آن یا همان آزمون کاغذ و قلمی، نه مفهوم کلی ارزشیابی، مدنظر است.)
5. ارزشیابی از عملکرد به جای ارزیابی از میزان حافظه
برای آگاهی از جزئیات بیشتر بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.
همچنین در کارآزمون "رسانه" درسهای اجتماعی، جغرافی، پویش، هنر، نگارش، شاهنامه خوانی و فناوری به همراه گروه مشاوره در کنار هم قرار گرفته و فعالیت هایی بین رشته ای را برای دانش آموزان تعریف کرده اند تا ضمن آشنایی آنها با ابعاد مختلف این درسها، سعی کنند تا بتوانند آن چه را از کلاسهای مختلف آموخته اند، در فعالیّتهای مختلف خود به کار گیرند. با توجّه به آن که هدف از آموزش حتماً به کارگیری آن در زندگی و ایجاد نگاهی درست به اطراف بوده است، پس با تلفیق و در کنار هم قرار گرفتن آن چه دانشآموز در درسهای مختلف با آن مواجه شده است؛ این مباحث را به شیوه ای بهتر در کنار هم حس کرده و نگاهی جامعتر در او ایجاد خواهد شد.
هدف ما از برگزاری این نوع برنامه ها، رشد دانش آموز در تمامی ابعاد فکری است. مدیریت زمان یکی از مهارت هایی است که به امید خدا، در طول این کار آزمون، دانش آموزان برای کسب و تقویت آن تلاش خواهند کرد. در واقع دانش آموزان با تعدادی از فعالیّتهای متنوّع مواجه خواهند شد که باید بتوانند با مدیریت درست زمان گروه خود، تمام فعالیّتها را به طرز مطلوبی به سرانجام برسانند. یکی دیگر از اهداف اصلی این کارآزمون تقویت مهارت کارگروهی دانش آموزان است؛ به همین منظور بچّه ها به جز آزمون کتبی صبح نخست، در تمام کارآزمون در گروههای مشخّص شدۀ خود به انجام کار خواهند پرداخت. در فرآیند گروهبندی بچّه ها با نظر خواهی از همۀ دبیران درسهای کارآزمون و مشاوران پایۀ هفتم، و با نظر به فعالیّتهای انجام شده تا کنون؛ تلاش شد تا همۀ گروه های دانش آموزان متعادل باشد. بر این اساس افراد گروه باید در تعاملی سازنده و با مدیریت صحیح، متناسب با توانمندی های افراد در فعالیّتها شرکت نمایند. در واقع کوشش شد تا تمام گروهها از نظر ضعف و قوّت، در یک سطح باشند. پس، از نظر ما تفاوت معناداری بین گروهها وجود ندارد.
حال، بعد از این توضیحات اوّلیّه، به سراغ چند نکته و آگهی کلیدی میرویم.
º زمان کارآزمون:
º روز اول: از ساعت 7:30 چهار شنبه شانزدهم دی ماه تا ساعت 22:30 همان روز
º روز دوم: از ساعت 7:30 پنجشنبه هفدهم دی ماه تا ساعت 13:30 همان روز
º برگشت دانش آموزان در پایان روز نخست و دوم برنامه، بر عهدۀ اولیای گرامی خواهد بود.
º درضمن دانش آموزانی که شب را به منزل می روند، صبح پنجشنبه به همراه اولیای محترم به مدرسه خواهند آمد.
ü شب مانی در مدرسه:
دانش آموزان می توانند شب را در مدرسه بمانند و از خواب خوشی بهره مند شوند. برنامه ریزی شب مانی برای آن دسته از دانش آموزانی است که به علّت در امان بودن از خستگی رفت و آمد، می خواهند شب را در مدرسه بمانند، تا روز دوم را با نشاط و شادابی بیشتری آغاز کنند. گفتنی است که ترجیح ما نیز بر آن است که دانش آموزان عزیزی که مشکل خاصّی برای شب مانی ندارند، از این فرصت برای نشاط بیشتر بهره ببرند.
ü وسایل لازم: فرزندان شما دو دسته وسیله باید با خود بیاورند.
وسیله های فردی: هر دانش آموز باید این وسایل را با خود به همراه داشته باشد:
أ.
ذهنی آماده
و کارآمد!!
ب.
ناهاری
خوشمزه برای ظهر چهارشنبه.(مدرسه بقیۀ وعدههای غذایی و میانوعدهها را آماده
خواهد کرد.)
ج.
لوازمالتحریر(مداد،
خودکار، پاک کن، تراش، خط کش، و مداد رنگی)
د.
سرشاخ و
حقوق نامه ها و جزوه اجتماعی
ه. وسایل گرم و نرم خواب(ویژه اهالی شبمانی)
وسیله های گروهی: وسایلی که باید به همراه کل گروه باشد، نه تک تک اعضای آن.
أ. نقاله، پرگار، کاتر، قیچی، چسب ماتیکی، گواش، پاستل و آبرنگ: به مقدار کافی!
ب. دوربین عکاسی با رم خالی و دم و دستگاه مربوطه: حتماً باید حافظه ی دوربین خالی باشد. این دوربینها را اوّل صبح از بچّه ها جمع آوری می کنیم و کارت حافظۀ آنها را فرمت خواهیم کرد.(دو دوربین برای هر گروه)
ج. رایانه همراه: هر گروه، فقط و فقط دو رایانه همراه سرحال و تیزهوش!
تاکید می کنیم که دانش آموزان اجازۀ استفاده از تلفن همراه و تبلت را نخواهند داشت. نکتۀ بسیار مهم دیگر این است که حفاظت و نگهداری از وسایل بر عهدۀ خود دانش آموز بوده و مدرسه هیچ گونه مسئولیتی در قبال این موضوع نخواهد داشت.
همان طور که می دانید، اگر در تک تک کارها و برنامه های مدرسه، حمایت شما اولیای گرانقدر از ما نباشد، هیچ گاه مدرسه به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. از شما بزرگواران انتظار داریم که فضای روز قبل آزمون، فضایی آرام و بدون هیچ گونه تنش درسی باشد. چرا که دانش آموزان خیلی نیازی به مطالب حفظی در کارآزمون نخواهند داشت. بلکه آنها بیشتر به آمادگی ذهنی نیاز دارند. هم چنین توصیه میکنیم که شب قبل، دانش آموزان زودتر بخوابند، تا در روز کارآزمون انرژی لازم برای انجام فعالیّتهای خود را داشته باشند.
در پایان ضمن تشکر از شما عزیزان و عذرخواهی بابت طولانی شدن کلام، امیدواریم به فضل خداوند بتوانیم، کارآزمونی مفید و پربازده برای دانشآموزان برگزار کنیم. به امید حق...