73+

پاتوقی برای دوره هفتیا!

73+

پاتوقی برای دوره هفتیا!

73+
آخرین نظرات
۱۵دی
به نام خدا
یه خدا قوت به همگی بابت هفته ای که گذشت و هفته ای که در پیش دارید. تازه داریم، کم کم، کم کم، مزه درس خوندن تو حلّی رو می چشیم. از این کارآزمون به اون کارآزمون! از این برنامه به ...! انشاالله این سومین کارآزمون رو هم که کارآزمون دروس علوم انسانی هست رو به خوبی سپری کنید. جهت یادآوری و ... ی سری توضیحات راجع به کارآزمون در ادمه میاد، فقط؛
قبل از شروع ایمیل مشاور و مسئول پایه خوبمون، جناب آقای باقری رو می نویسیم که اگه حرفی و صحبتی و درددلی و ... بود بتونید تو فضای مجازی با ایشون مطرح کنید:
moshaveresabz@gmail.com
این هم توضیحات کارآزمون که احتمالا بعضی قبلا خوندن ولی برای یادآوری مرورش ضرر نداره!

  در مدرسۀ علّامه­ حلّی سه و در گروه علوم انسانی و هنر مرکز از ابتدا بر آن بودیم تا در طرح درس­ها، علاوه بر تاکید بر موضوع­هایی که بیشتر برای دانش­ آموزان مفید فایده خواهند بود، از روش­های آموزشی نوین­تر و جذّاب­تر بهره ببریم. علاوه بر این­ها ما بر این عقیده بوده­ ایم که سنجش یادگیری دانش­ آموزان نیز، فقط از یک راه همیشگی(کلیشه­ ای) و مشخص محقّق نمی­ شود. بنابراین از ابتدای تشکیل این گروه، تصمیم گرفتیم تا در آزمون­های پایانی نیم­سال نخست، یک شیوۀ سنجش کاراتر و مفیدتر را به کار ببندیم.

     یکی از شیوه هایی که به نظرمان برای ارزشیابی مناسب تر آمد،  برگزاری آزمون در قالب "کار آزمون" است. کارآزمون در کنار سنجش میزان اطلاعات و همچنین فهم دانش آموز از درس، در محیطی لذّت بخش وی را با کاربرد هایی از آنچه خوانده است آشنا می کند و مطالبی آموزنده و تکمیلی را به وی می آموزد. از نگاه ما امتحان خود می­ تواند در ادامه­ ی آموزش و مکمّل آن باشد، بدین صورت که دانش‌آموزان می­ توانند حین فعالیّت در کارآزمون در کنار محک زدن توانایی­ ها و علم خود، نکاتی جدید و ابعادی نو را نیز بیاموزند.

آنچه ما در مدرسۀ علامه حلی سه برای رسیدن به آن برنامه­ ریزی و تلاش می­ کنیم، ارزشیابی رشد محور است. مفهومی که وحدت بخش برنامه­ های مدرسه در فرایندهای ارزشیابی­ هایی از دانش­ آموز است. کارآزمون به طور خاص از چند منظر، ما را به سمت ارزشیابی رشد محور، سوق می­ دهد:

1.   ارزیابی جامع از ابعاد یادگیری

2.   پرهیز از رقابتهای استرس زای بین فردی

3.   بالا بردن انگیزش درونی برای رشد و یادگیری

4.   خروج از امتحان محوری به عنوان مبنای نظام ارزشیابی سنتی(در این گزاره، امتحان به معنای کلاسیک آن یا همان آزمون کاغذ و قلمی، نه مفهوم کلی ارزشیابی، مدنظر است.)

5.   ارزشیابی از عملکرد به جای ارزیابی از میزان حافظه

برای آگاهی از جزئیات بیشتر بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

همچنین در کارآزمون "رسانه" درس­های اجتماعی، جغرافی، پویش، هنر، نگارش، شاهنامه­ خوانی و فناوری به همراه گروه مشاوره در کنار هم قرار گرفته و فعالیت هایی بین رشته­ ای را برای دانش­ آموزان تعریف کرده­ اند تا ضمن آشنایی آنها با ابعاد مختلف این درس­ها، سعی کنند تا بتوانند آن چه را از کلاس­های مختلف آموخته­ اند، در فعالیّت­های مختلف خود به کار گیرند. با توجّه به آن که هدف از آموزش حتماً به کارگیری آن در زندگی و ایجاد نگاهی درست به اطراف بوده است، پس با تلفیق و در کنار هم قرار گرفتن آن چه دانش‌آموز در درس­های مختلف با آن مواجه شده است؛ این مباحث را به شیوه­ ای بهتر در کنار هم حس کرده و نگاهی جامع­تر در او ایجاد خواهد شد.

هدف ما از برگزاری این نوع برنامه ها، رشد دانش آموز در تمامی ابعاد فکری است. مدیریت زمان یکی از مهارت­ هایی است که به امید خدا، در طول این کار آزمون، دانش­ آموزان برای کسب و تقویت آن تلاش خواهند کرد. در واقع دانش­ آموزان با تعدادی از فعالیّت­های متنوّع مواجه خواهند شد که باید بتوانند با مدیریت درست زمان گروه خود، تمام فعالیّت­ها را به طرز مطلوبی به سرانجام برسانند. یکی دیگر از اهداف اصلی این کارآزمون تقویت مهارت کارگروهی دانش­ آموزان است؛ به همین منظور بچّه­ ها به جز آزمون کتبی صبح نخست، در تمام کارآزمون در گروه­های مشخّص شدۀ خود به انجام کار خواهند پرداخت.  در فرآیند گروه­بندی بچّه­ ها با نظر خواهی از همۀ دبیران درس­های کارآزمون و مشاوران پایۀ هفتم، و با نظر به فعالیّت­های انجام شده تا کنون؛ تلاش شد تا همۀ گروه­ های دانش­ آموزان متعادل باشد. بر این اساس افراد گروه باید در تعاملی سازنده و با مدیریت صحیح، متناسب با توانمندی­ های افراد در فعالیّت­ها شرکت نمایند. در واقع کوشش شد تا تمام گروه­ها از نظر ضعف و قوّت، در یک سطح باشند. پس، از نظر ما تفاوت معناداری بین گروه­ها وجود ندارد.

حال، بعد از این توضیحات اوّلیّه، به سراغ چند نکته و آگهی کلیدی می­رویم.

         º         زمان کارآزمون:

         º         روز اول: از ساعت 7:30 چهار شنبه شانزدهم دی ماه تا ساعت 22:30 همان روز

         º         روز دوم: از ساعت 7:30 پنجشنبه هفدهم دی ماه تا ساعت 13:30 همان روز

         º          برگشت دانش آموزان در پایان روز نخست و دوم برنامه، بر عهدۀ اولیای گرامی خواهد بود.

         º         درضمن دانش­­ آموزانی که شب را به منزل می­ روند، صبح پنجشنبه به همراه اولیای محترم به مدرسه خواهند آمد.

         ü         شب­ مانی در مدرسه:

دانش­ آموزان می­ توانند شب را در مدرسه بمانند و از خواب خوشی بهره­ مند شوند. برنامه­ ریزی شب­ مانی برای آن دسته از دانش­ آموزانی است که به علّت در امان بودن از خستگی رفت­ و آمد، می­ خواهند شب را در مدرسه بمانند، تا روز دوم را با نشاط و شادابی بیشتری آغاز کنند. گفتنی است که ترجیح ما نیز بر آن است که دانش ­آموزان عزیزی که مشکل خاصّی برای شب­ مانی ندارند، از این فرصت برای نشاط بیشتر بهره­ ببرند.

         ü         وسایل لازم: فرزندان شما دو دسته وسیله باید با خود بیاورند.

وسیله­ های فردی: هر دانش­ آموز باید این وسایل را با خود به همراه داشته باشد:


‌أ.        ذهنی آماده و کارآمد!!

‌ب.    ناهاری خوشمزه برای ظهر چهارشنبه.(مدرسه بقیۀ وعده­های غذایی و میان­وعده­ها را آماده خواهد کرد.)

‌ج.      لوازم­التحریر(مداد، خودکار، پاک کن، تراش، خط کش، و مداد رنگی)

‌د.      سرشاخ و حقوق نامه ها و جزوه اجتماعی

‌ه.       وسایل گرم و نرم خواب(ویژه اهالی شب­مانی)

وسیله­ های گروهی: وسایلی که باید به همراه کل گروه باشد، نه تک­ تک اعضای آن.

‌أ.        نقاله، پرگار، کاتر، قیچی، چسب ماتیکی، گواش، پاستل و آبرنگ: به مقدار کافی!

‌ب.    دوربین عکاسی با رم خالی و دم و دستگاه مربوطه: حتماً باید حافظه­ ی دوربین خالی باشد. این دوربین­ها را اوّل صبح از بچّه­ ها جمع ­آوری می­ کنیم و کارت حافظۀ آن­ها را فرمت خواهیم کرد.(دو دوربین برای هر گروه)

‌ج.      رایانه­ همراه: هر گروه، فقط و فقط دو رایانه همراه سرحال و تیزهوش!

تاکید می کنیم که دانش­ آموزان اجازۀ استفاده از تلفن­ همراه و تبلت را نخواهند داشت. نکتۀ بسیار مهم دیگر این است که حفاظت و نگهداری از وسایل بر عهدۀ خود دانش آموز بوده و مدرسه هیچ گونه مسئولیتی در قبال این موضوع نخواهد داشت.

 

همان طور که می دانید، اگر در تک تک کارها و برنامه­ های مدرسه، حمایت شما اولیای گرانقدر از ما نباشد، هیچ گاه مدرسه به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. از شما بزرگواران انتظار داریم که فضای روز قبل آزمون، فضایی آرام و بدون هیچ گونه تنش درسی باشد. چرا که دانش آموزان خیلی نیازی به مطالب حفظی در کارآزمون نخواهند داشت. بلکه آن­ها بیشتر به آمادگی ذهنی نیاز دارند. هم چنین توصیه می­کنیم که شب قبل، دانش­ آموزان زودتر بخوابند، تا در روز کارآزمون انرژی لازم برای انجام فعالیّت­های خود را داشته باشند.

در پایان ضمن تشکر از شما عزیزان و عذرخواهی بابت طولانی شدن کلام، امیدواریم به فضل خداوند بتوانیم، کارآزمونی مفید و پربازده برای دانش­آموزان برگزار کنیم. به امید حق...                                                                                           

 

۹۴/۱۰/۱۵
آقای یوسفی

نظرات  (۱)

۱۶ دی ۹۴ ، ۰۳:۴۵ فرنام رحیمی
آقا خدایی کار آزموت سختیه

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.