به نام خدا
راجع به امتحان معارف که قبلا توضیحات داده شده و دیگه نیازی به تکرارش نیست، انشاالله آزمون خوبی داشته باشید! پس میریم سراغ توضیحات بقیه درسا؛
اول، توضیحات جناب آقای صفی خانی در رابطه با امتحان زیست:
"1. منبع اصلی امتحان کتاب درسی و جزوه است، کتابدرسی فصل های 12 و 13 و جزوه هم یعنی تمام حرف هایی که سر کلاس زدیم.
2. مطالعه ی کتاب هایی که در طول ترم بهتون معرفی شد اجباری نیست و سوال مستقیم در مورد بحث درکلاس بهتون کمک می کند.
3. پیشفرض بنده این است که بعد از انجام هر یک از تکالیف، تسلط کامل بر روی آن موضوع پیدا کرده اید.
4. سبک سوالات کتبی هم به صورت سوالاتی است که در کوییز ها نمونه اش را ملاحظه کرده اید و هم سوالات کلاسیک.
5. شنبه و یکشنبه وقت دارید اگر سوالی دارید برام ایمیل کنید تا جواب بدم.
6. آرزوی موفقیت و سربلندی
عزت زیاد
یاعلی"
ضمنا، آقای صفی خانی لطف می کنن و ساعت 9 شب برای رفع اشکال در وبلاگ آنلاین خواهند شد.
توضیحات جناب آقای اخوین در مورد امتحان شیمی به شرح زیر هستش:
"از اول سال تا الان هر چی که گفتیم و نگفتیم!
منبع هم جزوه فقط.
والسلام علی من اتبع الهدی"
و نهایتا توضیحات مفصل امتحان فیزیک و گروه بندی ها و ... در ادامه مطلب! توضیحات رو دقیق بخونید تا در روز امتحان در رابطه با گروه بندی ها و وسایل لازم به مشکل بر نخورید.
همانطور که سر کلاسها هم صحبت شد، آزمون فیزیک پایان ترم اول که روز سهشنبه ۱۵ دی برگزار خواهد شد از دو بخش تئوری و عملی تشکیل شده است.
بخش تئوری:
در بخش تئوری، یک آزمون حدوداً یک ساعته خواهید داشت که از مباحثی که در سر کلاس مطرح شده است یک آزمون کلاسیک گرفتهخواهد شد که نتیجهی این آزمون، نمره کارنامهای شما را شکل خواهد داد. این آزمون از نظر عموم دانش آموزان، آزمون سادهای خواهد بود و بیشتر بر مفاهیم ِ پایهی موضوعاتی که یاد گرفتهاید، خواهد پرداخت. بنابراین دانشآموزی که در کلاس حضور شادابی داشته و تمرینها را ( به نسبت کامل) حل کرده و جزوات را مطالعه کرده باشند، نگرانیِ خاصی برای آزمون نخواهد داشت.
مهمترین منابعی که مطالعهی آنها توصیه میشود، به شرح زیر است:
- کتاب درسی آموزش و پرورش: فصل 1 (تجربه و تفکر) – فصل 2 (اندازه گیری در علوم و ابزارهای آن) – فصل 8 (انرژی و تبدیل های آن)
- برداشتهایی که خودتان از صحبتهایی که در کلاس انجام میشود برداشتهاید.
- تا انتهای کاربرگ 14 – دقت داشته باشید که از فرمولهای انرژی پتانسیل و جنبشی مسئلهی عددی داده نمیشود.
یکی از نکاتی که برای تک تک اعضای گروه فیزیک اهمیت دارد، این است که همگی با آرامش، بدون استرس و شاداب سر جلسه حاضر باشید. نگران نمره نباشید. سعی کنیم که فضای روز آزمون را به فضای دوس داشتنیِ یادگیری تبدیل کنیم. J
بخش عملی:
هدف از بخش عملی آزمون، نه استخراج نمره، بلکه مهیّا کردن یک فضای درگیرکننده، چالش برانگیز و جذاب است که در حین آن تک تک ما میتوانیم خود را ارزیابی کرده و درک خود را در مورد مفاهیمی که کار شده است، سنجیده و با خود و دیگران مقایسه کنیم.
در آزمون عملیِ سه شنبه، موارد زیر جزو مهمترین اهداف و توانمندیهایی هستند که در فعالیتهای طراحی شده نیاز هستند:
· توانایی کار گروهی (تقسیم کار – مدیریت – گفت و شنود و ...)
· توانایی طراحی آزمایش
· توانایی انجام آزمایش به صورت صحیح و گردآوری دادهها
· پشتکار در تکرار آزمایش و مشاهده - پردازش دادهها
· توانایی جسمانی!
· توانایی ساخت ابزار
بخش عملی - که حدود دو ساعت و نیم به طول خواهد انجامید – از قسمتهای مختلفی تشکیل شدهاست. در یکی از بخشها قرار است که آزمایشی را به دقت انجام دهید و نتایج آن را ثبت کنید. در بخش دیگری از آزمون، آموزشهای کوتاهی به شما داده میشود. سپس شما باید در زمان محدودی، وسیلهای را بسازید و کارکرد درست آن را بسنجید. توضیحات بیشتر در مورد وسیلهای که باید بسازید را روز آزمون به شما خواهیم داد J
آزمون عملی به صورت گروهی برگزار خواهد شد. هر گروه از 4 نفر تشکیل میشود که این نفرات را خودتان انتخاب خواهید کرد. تا روز یکشنبه ۱۳ دیماه زمان دارید که نفرات گروه را انتخاب کرده و تا ساعت 5 بعدازظهر در وبلاگ اعلام کنید. لزومی ندارد که اعضای گروه همگی در یک کلاس باشند و میتوانند از کلاسهای مختلف گرد هم آمده باشند. نفراتی که تا بعدازظهر یکشنبه اسامی گروههای خود را تحویل نداده باشند به صورت تصادفی گروهبندی میشوند. دقت کنید که قرار است تمرین کنیم تا بتوانیم با نفرات مختلف بهترین نتیجه را بگیریم. سعی کنید از نظرات و توانمندیهای تک تک نفرات استفاده کنید. منطقاً در گروه بخشی از نظرات هر فرد پذیرفته خواهد شد و بخشی خیر. در گروه مهم این نیست که نظر چه کسی مورد قبول قرار گرفته است، مهم این است که بهترین تصمیم گرفته شود. طبیعتاً گفتگو و فکر کردن در مورد حرفهای هر کس بهترین راهِ رسیدن به تصمیم مشترک و درستتر در گروه است.
هر گروه در روز آزمون وسایل زیر را همراه داشته باشد:
۱. قیچی
۲. چسب نواری
۳. کاتر
۴. خطکش (ترجیحاً ۳۰ سانتی)
۵. سرنگ بدون سوزن ۵ سیسی
۶. دو عدد قوطی فلزی نوشابه خالی
۷. دو عدد قوطی رانی خالی
در ادامه توضیحاتی در مورد چرایی و نگاه ما به آزمون عملکردی آمده است که خواندن آن دور از لطف نخواهد بود.
آزمون:
شک نداریم که راجع به آزمون زیاد شنیدهاید و تجربههای تلخ و شیرین زیادی در مورد آن داشتهاید. از آنجایی که قرار است آزمون فیزیک امسال آزمون شیرینی برای شما باشد، شاید این توضیحها به کارتان بیاید.
شاید بتوان آزمون را هم به دو مدل تقسیم کرد. در مدل اول تواناییهای گذشتهی آدم سنجیده میشود و معلوم میشود هر کس چه چیزهایی را بلد هست یا نیست. در بیشتر این آزمونها سؤالاتی مطرح میشود که در موضوعات کاملاً خاص، دانش افراد را اندازه میگیرند. بیشتر این آزمونها بر حافظهی افراد تأکید دارند. یک متنی را باید حفظ کنی و در آزمون به سؤالات پاسخ بدهی. در برابر این آزمونها، همهی افراد (حتی با ویژگیهای متفاوت) یکسان هستند.
اما در مدل دیگر، نگاه آزمون رو به آینده است. توانایی یادگرفتن افراد سنجیده میشود. این آزمونها بر رفتار افراد در موقعیتهای جدید و نه تکراری تأکید دارند. این آزمونها بیشتر از آنکه به پاسخها بیندیشند، به نحوهی رسیدن به پاسخ مینگرند. شاید یک پاسخ نادرست که از یک راه حل خلاقانه به دست آمده باشد ارزش بیشتری داشته باشد.
مشارکت، کار گروهی، تلاش خستگی ناپذیر، نشاطِ حل مسأله و ... موضوعاتی هستند که به اندازهی دانش مورد آزمون اهمیت پیدا میکنند. در بیشتر این آزمونها، موقعیتهای چالش انگیزی خلق میشوند و ممکن است عملکرد آدمها در این آزمونها با هم متفاوت باشد.
یکی دیگر از فرقهای این دو نوع آزمون این است که در اولی، آدمهایی از بیرون سواد آدم را ارزیابی میکنند و همانطور که گفتیم هر چه هست مربوط به گذشتهی شماست؛ حال آنکه در مدل دوم، که فرد میتواند خودش را در موقعیتهای حل مسئله در فضایی نزدیک با دیگران مشاهده کند و توانمندیهای خود و بقیه را بهتر بشناسد. در نتیجه قضاوتهای درونی خود فرد و گروه اهمیت بیشتری پیدا میکند و این حسهای درونی، راهی است به سوی آینده.
طبیعی است که مطالعهی فشرده پیش از آزمون، تأثیر خاصی در نتیجهی اینگونه آزمونها نخواهد داشت (منظور اینه که برای این قسمت لازم نیست چیزی بخونید! در هنگام آزمون هم استفاده از تمامی منابع موجود برای این قسمت آزاده!)
آزمون شما هم همین جوری است. در کنار سواد فیزیکی شما، رفتار و مهارتهای شما در موقعیتی جدید اهمیت پیدا میکند.
فکر میکنیم این آزمون تجربهی جالبی برای شما خواهد بود. اگر شما فقط به حافظهی خودتان تکیه نکنید و بتوانید آدم خوش فکر و خوش اخلاقی باشید، روز آزمون به شما خیلی خوش خواهد گذشت. J
موفق باشید!